Tips

24 tips för ett mer välmående och växande bolag. Det var temat för 2016 års adventskalender. Tipsen får leva vidare även nu på det nya året.

Varsågod!

Nu när det snart är jul
tänkte jag att tips till
företag och entreprenörer – vore inte det kul?
Ur ett varumärkesperspektiv vi nu ska titta –
prat om hjärta, känsla och ett varför – vi ska
se vad vi kan hitta.

Ett tips per dag – kommentera gärna – du
behöver nödvändigtvis inte tycka som jag.

När vi sedan summerar för julledigt, klappar, god mat och så –
hoppas jag du känner – fasiken det där hade inte jag tänkt på,
och kanske den viktigaste lärdomen av alla, inte bara i juletider –
att ge är viktigare än att få.

God Jul önskar Varumärkesrådgivning Väst!

advent_24

Berätta VarförEn sista, men kanske den viktigaste punkten av dem alla. Berätta varför ni finns, varför har du startat ditt företag? Vad vill du åstadkomma? Berätta det och folk kommer handla av dig för att de vet din anledning. Är svaret ”för att tjäna pengar” – tänk om – hitta något du verkligen brinner för och kör bara!

snow

advent_23

Det handlar inte om produkten. För att spinna vidare på gårdagen – släpp produkten eller tjänsten – det är inte det det handlar om. Många pratar om hur bra deras produkt är – vilken spännande och jättebraig teknik den har. Släpp det bara. Det handlar om varumärket, relationen och hur väl ni kan kommunicera de bitarna för att ge kunden rätt magkänsla med ett beslut taget med hjärtat. Eller ja, det händer ganska ofta att det är ett beslut på ”jag-orkar-inte-ta-ett-beslut-beslut” – ”ta nåt bara” – vem vinner då? Jo, det starka varumärket.

snow

advent_22

Upplevd kvalitet. Du behöver inte ha den bästa produkten eller tjänsten – good enough is often good enough. För det viktiga är inte kvalitén utan den upplevda kvalitén. Ge kunden en känsla av ett tryggt val eller en känsla av välbefinnande i kombination med ett pris som är fair enough så kommer de köpa av dig igen. Och igen…

snow

advent_21

Ta bra betalt. Du är troligtvis för billig. Du har troligtvis satt ett pris efter dina kostnader – inte baserat på värdet du levererar. Om du har kunder som gnäller över priset så har de inte förstått ditt värde – hitta andra. Det är klart att en viss förhandling kan förekomma, det är snarare regel än undantag – ha marginal för det bara.

snow

advent_20

Var konsekvent. En av de viktigaste delarna för att bygga ett starkt varumärke. Och det gäller både design och tone-of-voice. Sätt ditt signum, sätt din titel och placera ditt sätt eller företagets sätt att vara i folks medvetande. Och gör det – om och om igen.

snow

advent_19

Du är unik. Haha! Sätt den texten bredvid din Carpe Diem-väggtext 😉 Närå – det jag menar med att du är unik är för att du ska förstå andra människor. Ingen ser saker på samma sätt som du. Vi har alla olika bakgrund, erfarenheter, förutsättningar för inlärning och vi tar in information på olika sätt. Så, döm inte – försök bara förstå.

snow

advent_18

Lyssna. Att tala är silver – att tiga är guld. Hellre vara en elefant än en krokodil. Talesätten och liknelserna är många. Lyssna på din omgivning, lyssna och lär av dina kunder och sitt i tystnad och lyssna på dig själv. Men välj de positiva tankarna. Tankar som ”inte kan väl jag”, ”jag borde inte” och ”har jag något att komma med överhuvudtaget” tar dig ingenstans. Bort med Jante och kör!

snow

advent_17

Sociala medier? Så mycket att välja på och så lite tid – och vad ska vi göra där? Hur ska detta sammanfattas lite snabbt? Kanske så här: Var där dina kunder är (vet du inte var – fråga dem), dela med dig av din kunskap (bli expert), bekräfta människor (svara, ”lajka”, kommentera) och kanske det viktigaste av allt – ha en plan för varför du är på sociala medier. Och ett par saker till – låt det ta tid, bygg relationer och bygg förtroende.

snow

advent_16

Tänk position. Vad särskiljer dig från dina konkurrenter? Är det priset? Är det kvalitén? Eller kanske era ”unika kundlösningar”? Hitta allra helst en lucka på marknaden och fyll den. Rita upp en positioneringskarta (Google it) och lägg in upplevd kvalité – då är du en bit på väg.

snow

advent_15

Tänk långsiktigt. Succé händer inte över en natt. Du måste vara konsekvent, att lita på och inte kränga för krängandets skull. Skapa relationer långsiktigt och skapa affärer långsiktigt, väx organiskt och stabilt – det kommer du tjäna på – i längden…

snow

advent_14

Skapa ambassadörer. Hitta dom som tror på det du tror på – eller tror på dig. Det kan man dels göra genom att vara tydlig med vad man vill åstadkomma eller genom att betala. Kan du betala med pengar eller kanske med tjänster/produkter? Ambassadörer och ”Influencers” är superviktiga – vilka är dina?

snow

advent_13

CSR? Corporate Social Responsibility – lika svårt att uttala som att göra på rätt sätt. Många företag har förstått att det här är viktigt – inte minst för att skapa PR. Men – det måste komma inifrån organisationen och av rätt anledning – något som ni faktiskt bryr er om. Det ska drivas av hjärtat – inte av viljan att tjäna mer pengar.

Och eftersom det är Musikhjälpen nu – hur många företag hade skänkt pengar (”istället för julklappar till personalen”) om de inte hade fått ett par sekunder, eller ibland minuter i det annars så reklamfientliga Svt och SR?

snow

advent_12

”Limited Edition”. Vi vill så gärna ha det vi inte kan få. Och håller vi på att missa ”ett bra erbjudande” så är vi extra snabba på att köpa. ”Fear of missing out” är en stark känsla – use it wisely.

snow

advent_11

Tänk design. Ta en extravända på loggan, se över den grafiska profilen och se till att det blir enhetligt. Kan du inte själv – ta hjälp, det är garanterat värt det. Vi gillar vackra saker, vi gillar vackra människor, men samtidigt – är det inget bra innehåll så kan det kvitta.

snow

advent_10

Fokusera på relationen. Affärer handlar om relationer. Bygg ett starkt varumärke, skapa kommunikation som skapar relationer som skapar affärer. Människor handlar av dem de litar på och de litar på starka varumärken som ger dem en känsla av ett tryggt val. Och oavsett om det handlar om b2c eller b2b så är det människor med känslor som tar besluten, så vårda dem – före, under och efter säljet – och tänk långsiktigt.

snow

advent_9

Börsnotering? Om ett av era delmål är att bli börsnoterade – lägg ner på en gång. Det finns andra sätt att finansiera verksamheten på än att få in en hel drös med avkastningstörstande ägare. Det kommer inte se likadant ut som innan börsnoteringen – istället för att sätta kunden överst så kommer ägarnas avkastning vara prio. Låt det inte ske. Följ hjärtat – fokusera på kunden och dina anställda.

snow

advent_8

Berätta en historia. Alla älskar berättelser – gärna med inslag av ”det onda mot det goda”, ”från det fula till det vackra” eller ”från botten till toppen”. Vad har du för story om ditt företag? Hitta på annars – det är okej, så länge det görs med finess och med glimten i ögat.

snow

advent_7

Be om hjälp. Vi är nog lika dåliga på att be om hjälp som att säga tack. Är det stoltheten som får sig en törn när vi behöver stöttning? Känn dina brister och våga be om hjälp från människor som kompletterar dig.

snow

advent_6

Säg tack. Hur kan vi vara så dåliga på det här? Sänker vi oss själva när vi lyfter andra genom ett tack? Som från gårdagen – bekräfta andra – gör det genom att säga tack. Och var tacksam för det du har – alla har det inte lika bra som du.

snow

advent_5

Bekräfta människor. Alla vill bli sedda. Alla vill känna delaktighet. Alla vill känna trygghet. Ge dom det – oavsett vem de är.

snow

advent_4

Kunden är nr. 1. Haha! Va?! ”Den gamla klyschan…” Inga kunder – ingen inkomst. Så, ta hand om dem, lös deras problem – även om de inte vet att de har det.

snow

advent_3

Kunden betalar din lön. Åfan?! Ja, tyvärr så måste det poängteras – det är inte självklart för alla. Många jobbar för sin lön men har inte förstått sammanhanget till att nöjda, återkommande kunder ger en fortsatt löpande inkomst. Och tänk på – du som ägare ser det inte på samma sätt som en anställd. Försök ge dem den förståelsen och hjärta för företaget.

snow

advent_2

Var ödmjuk. Även om du är Zlatan i din nisch – se till att vara ödmjuk. Fuck Jante, men är du duktig på något så kommer det visa sig, du behöver inte skryta om det – låt andra berätta det istället.

snow

advent_1

Var transparent. Du kommer inte undan. Var ärlig. Var att lita på. Du kommer bli tackad för din ärlighet och vinna till slut. Om du tror att du kan lura människor och ”sminka” ditt företag till framgång så tror du fel. Det kanske funkar på kort sikt men annars – nope.

Bilder från unsplash.com